Оголошено результати Національного конкурсу тренінгових вправ з безпечної поведінки в Інтернеті для дітей та молоді

Безпека в Інтернеті Головне

Протягом жовтня-листопада 2014 року Національний комітет Дня безпечного Інтернету 2015 (SID 2015) в особі ЛОМО «Старт», кафедра соціальної педагогіки Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, Науково-дослідний центр проблем соціальної педагогіки та соціальної роботи Національної академії педагогічних наук України та Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, Видавництво педагогічної преси та літератури «Шкільний cвіт» проводили Національний конкурс тренінгових вправ з безпечної поведінки в Інтернеті для дітей та молоді.

Конкурс проводився з метою створення ресурсно-методичної бази для обміну кращими практиками з формування безпечної поведінки дітей та молоді в Інтернеті серед українських педагогів. Одним із завдань конкурсу визначено поширення дієвих інструментів неформальної освіти для підготовки дітей та молоді до безпечного користування Інтернетом та до захисту себе від он-лайн загроз.

Головою журі став Харченко Сергій Якович, професор Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, д.п.н. До складу журі увійшли: Черних Олена, голова Національного комітету Дня безпечного Інтернету в Україні; Мурашкевич Олексій, тренер Молодіжного Департаменту Ради Європи; Надія Павлик, доцент кафедри соціальної педагогіки та педагогічної майстерності Житомирського державного університету ім. Івана Франка. к.п.н., координаторка  міжнародної кампанії в Україні «Рух проти мови ненависті он-лайн» (Житомир).
У конкурсі взяли участь 33 учасники – соціальні педагоги та психологи Чернігівської, Волинської, Миколаївської, Рівненської, Сумської, Кіровоградської, Тернопільської, Донецької, Дніпропетровської областей, Вінниці та Києва.

Коментарі від члена журі Олексія Мурашкевича,
тренера Молодіжного Департаменту Ради Європи

Розробки та матеріали, надані учасниками Конкурсу, були дуже змістовні та різноманітні. Автори відобразили фізичні, психологічні, соціальні аспекти небезпеки Інтернету, приділяли велику увагу формуванню навичок свідомої та відповідальної взаємодії в Мережі.
Разом з тим, з точки зору принципів неформальної освіти, можна було б порекомендувати авторам наступне:
1. Приділяти більше уваги «дебрифінгу», тобто обговоренню того, що відбувалось під час вправи.
Іноді тренер зайве може захоплюватися зовнішньою формою (побудовою «павутиння», «вирізанням квітів з кольорового паперу» тощо), а не метою, завданнями, змістом вправи. Після таких тренінгів у учасників дуже часто залишається відчуття того, що вони лише добре «погралися», замість того, що отримали певні знання та досвід.
Якщо вік учасників не дозволяє більш глибокого вербального обговорення, можна адаптувати обговорення до потреб віку та запропонувати у формі малюнків, мови жестів тощо. Дуже гарним каркасом для дебрифінгу може стати модель Девіда Колба.
2. Надавати можливість учасникам виражати власні думки.
Іноді спостерігалась певна директивність – тренер був сфокусований не стільки на отриманні спільного групового напрацювання та знання, скільки на власній презентації та передачі інформації.
Багато запропонованих вправ були побудовані на спілкуванні «тренер-учасники», а не «учасники-учасники», що позбавляло можливості членів групи більше спілкуватися та чути багато різних думок, а не лише ту, яку має тренер.
3. Додавати у вправу взаємодію.
Іноді тренер (педагог, психолог) потрапляв у пастку власного досвіду (мовляв, він краще та більше знає за інших). Тобто, будував вправу лише на презентації. Без мозкового штурму, роботи в малих групах й т.п. Він передавав знання, не формуючи ставлення або навичок. Такі вправи страждають з точки зору інтерактивності та не відповідають принципу «участі дітей та молоді у вправі».


Переможцями конкурсу стали:

Дзюба Олена В’ячеславівна, Рівненський професійний ліцей, соціальний педагог (Тренінгова вправа «Інтернет-павутина»)
Коробова Ольга Геннадіївна, практичний психолог Коледжу Сумського національного аграрного університету (набір вправ під загальною назвою «Інтернет: добро чи зло?»)
Лазарь Олена Юріївна та Свердлик Інна Анатоліївна, практичні психологи Бобровицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Бобровицької районної ради Чернігівської області (Тренінгова вправа «Вернісаж думок»)
Легенька Юлія Вікторівна, практичний психолог Рівненського професійного ліцею (Тренінгова вправа «Шлях до безпеки в Інтернеті»)
Семеренко Наталія Сергіївна, практичний психолог Бахмацької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Бахмацької районної ради Чернігівської області (Тренінгова вправа «Мандруй по мережі Інтернет безпечно»)

Тренінгові вправи переможців будуть опубліковані у журналі «Соціальний педагог». Всі переможці отримають дипломи та подарунки поштою.

Зазначимо, що конкурс проводився до Міжнародного дня безпечного Інтернету під гаслом «Давайте створимо кращий Інтернет разом», який відзначається 10 лютого 2015 року (http://www.saferinternetday.org).
Національний комітет Дня безпечного Інтернету в Україні рекомендує під час підготовки заходів з формування безпечної поведінки дітей в Інтернеті дотримуватися наступних принципів:
• Відкритість та чесність.
Ведучий має бути відкритим до думок, міркувань, коментарів, пропозицій учнів та чесно визнавати, якщо чогось не знає. Це краще, ніж робити вигляд обізнаності та потрапити у «пастку».
• Необмежене навчання.
Учасники мають можливість не погоджуватися з іншими та вільно висловлювати свої думки на визначенні питання, а не скеровуються до єдиної «правильної» відповіді.
• Участь дітей та молоді.
Ведучий відіграє роль фасилітатора, а не вчителя-інструктора, який тільки дає знання та контролює, що і як повинно бути вивчене.
• Сприяння обговоренню.
Учасники мають можливість обговорювати безпосередній зв’язок теми зі своїм досвідом користуванням Інтернетом та плануванням подальших дій його безпечного використання.
• Наукова обґрунтованість інформації.
Ведучий має використовувати правдиву наукову інформацію для того, щоб попередити розповсюдження пліток, стереотипів, упереджень.